Regulamin Świetlicy Socjoterapeutycznej „Koniczynka”
działającej przy Stowarzyszeniu Rozwoju Zawodowego i Osobistego „Zielona Myśl”
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Regulamin Organizacyjny Świetlicy Socjoterapeutycznej „Koniczynka” zwany w dalszej części „Regulaminem” określa szczegółową organizację, zadania oraz zakres działania Świetlicy Socjoterapeutycznej, zwanej w dalszej części „Świetlicą”
- Świetlica socjoterapeutyczna „Koniczynka” , zwana dalej świetlicą, działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.);
- Ustawy z dnia z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 332 ze zm.);
§2
- Świetlica jest specjalistyczną placówką wsparcia dziennego, która:
- a) Posiada 24 miejsca,
b) przyjmuje dzieci i młodzież bez skierowania, ostateczną decyzję o przyjęciu podejmuje zespół świetlicy.,
c) prowadzi bezpłatną pomoc dla dzieci i młodzieży oraz ich rodzin. - Prowadzi działania kierowane są do dzieci i młodzieży, pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji życiowej, mających problemy z właściwym spełnianiem funkcji opiekuńczych i wychowawczych, w szczególności zaś z rodzin z problemami uzależnień i przemocy.
- Jest otwarta minimum 4 godziny dziennie od poniedziałku do piątku.
- Prowadzi zajęcia w trzech grupach wiekowych.
- Czynna jest 11 miesięcy w roku, z miesięczną przerwą wakacyjną.
- Godziny pracy ma dostosowane są do planu lekcji obowiązkowych podopiecznych ( Plan jest dostosowany do podopiecznych zapisanych do świetlicy do 14 września każdego roku).
Rozdział II
CELE I ZADANIA ŚWIETLICY
§3
1.Świadczenie specjalistycznej pomocy terapeutycznej oraz opiekuńczo-wychowawczej, w szczególności:
- Organizowanie zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych.
- Realizowanie indywidualnych programów korekcyjnych, programów psychokorekcyjnych lub psychoprofilaktycznych.
- Prowadzenie spotkań indywidualnych z dziećmi i młodzieżą i ich rodzinami ( wsparcie w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych, interwencje terapeutyczne, konsultacje: psychologiczne, psychotraumatologiczne, rodzinne, udzielanie porad wychowawczych, ) .
- Korygowania zaburzeń w zachowaniu oraz zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży.
- Łagodzenie niedostatków wychowawczych.
- Poprawa społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży będących, w trudnej sytuacji osobistej, rodzinnej, szkolnej, w szczególności problemem alkoholowym.
- Zapobieganie zachowaniom nieakceptowanym społecznie i szkodliwym dla zdrowia (w szczególności uzależnieniom i przemocy) oraz promowanie zdrowego stylu życia u dzieci i młodzieży.
- Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych (akceptacji, zainteresowania, bezpieczeństwa zaufania).
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań wychowanków. Dostarczanie możliwości alternatywnych form spędzania wolnego czasu, jak również pozytywnych sposobów realizowania swojego potencjału i rozwoju osobistego.
- Dbanie o pozytywny odbiór świetlicy w środowisku lokalnym.
- Współpraca z innymi specjalistami w szczególności: pracownikami pomocy społecznej, sądem, przedstawicielami służby zdrowia, przedstawicielami oświaty.
§4
Świetlica zastrzega sobie prawo do:
- Skierowania dziecka do innej placówki, gdy wskazane są inne niż socjoterapia formy pracy z dzieckiem (po miesięcznej obserwacji dziecka w świetlicy).
- Fizycznego przytrzymania dziecka, gdy zagraża ono bezpieczeństwu swojemu lub innych osób przebywających w jego bezpośrednim otoczeniu.
§5
W świetlicy działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, dokonywanej w celu:
a) analizy aktualnej sytuacji rodzinnej i szkolnej dziecka,
b)analizy funkcjonowania dziecka w świetlicy,
c) analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
d) modyfikowania indywidualnych programów korekcyjnych podopiecznych,
e) oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w świetlicy.
- Zespół dokonuje oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej niż co pół roku.
- . Do udziału w zebraniach zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele instytucji zajmujących się pomocą dziecku i rodzinie.
§6
- W świetlicy prowadzona jest dokumentacja działań.
Rozdział III
OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW ŚWIETLICY
§7
Pracownicy świetlicy są zobowiązani do:
- Dołożenia wszelkich starań, by praca z dzieckiem i rodziną przyniosła optymalne efekty;
- Poszanowania praw i podmiotowości dziecka.
- Uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.
- Współdziałania z najbliższym środowiskiem dziecka – wychowawcy, nauczyciele, pracownicy świetlicy, pedagog, psycholog szkolny, pielęgniarka szkolna, kuratorzy, pracownicy socjalni oraz inne osoby świadczące pomoc dziecku.
- Współpracy ze wszystkimi organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
- Utrzymania tajemnicy zawodowej i ochrony informacji przekazanych przez rodzica i dziecko, kierując się dobrem wcześniej wymienionych osób.
- Branie regularnego i czynnego udziału w superwizowaniu swojej pracy.
Rozdział IV
PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW
§8
1.Wychowanek ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanej opieki,
b) życzliwego i podmiotowego traktowania,
c) swobody wyrażania myśli i przekonań,
d) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć w świetlicy i poza jej terenem,
e) poszanowania godności osobistej, ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną
§9
2.Wychowanek jest zobowiązany do przestrzegania zbioru zasad obowiązujących na terenie świetlicy, a w szczególności do:
a) współpracy w procesie wychowania i terapii,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia,
c) przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na terenie świetlicy oraz poza jej terenem ( wyjścia w ramach zajęć, wycieczki),
d) ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.
Rozdział V
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICA/OPIEKUNA
§10
1. Usprawiedliwiania nieobecności dziecka na zajęciach.
W przypadku, gdy liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach przekracza pięć ( pięć z rzędu)- dziecko może zostać wypisane ze świetlicy.
2. Wydawania pisemnej zgody na wycieczki poza teren świetlicy.
Brak pisemnej zgody oznacza, że dziecko nie bierze udziału w wycieczce.
3. Współpracy z pracownikami świetlicy:
– przynajmniej 3 spotkań z pracownikami świetlicy w wyznaczonym terminie;
– udzielania informacji na temat dziecka;
– ustalania wspólnej strategii działania na rzecz dziecka (świetlica zastrzega sobie prawo do wypisania dziecka z zajęć, w przypadku braku współpracy rodziców/ opiekunów prawnych z placówką.).
§11
- Ze względu na terapeutyczny charakter zajęć rodzic powinien przestrzegać następujących zasad:
- Zawarcia kontraktu na minimum rok szkolny.
- Przesyłania dziecka systematycznie, regularnie i punktualnie.
- Zaangażować się w kontakcie z socjoterapeutkami podczas uczestniczenia dziecka w socjoterapii.
Pobierz regulamin w formacie PDF: